DEKLARACIJA DĖL Į PACIENTĄ ORIENTUOTOS
SVEIKATOS PRIEŽIŪROS
Į pacientą orientuota sveikatos priežiūra – tai
kelias į sąžiningą ir rentabilią sveikatos priežiūros sistemą
Visuose pasaulio
regionuose sveikatos apsaugos sistemos jaučia spaudimą ir negali
susitvarkyti, jeigu jose didžiausias dėmesys skiriamas susirgimams,
o ne pacientams; tokioms sistemoms reikia, kad jose dalyvautų patys
pacientai, kurie prisidėtų prie savo pačių gydymo, keistų elgseną ir
patys užsiimtų vadyba. Į pacientą orientuota sveikatos priežiūra
gali būti rentabiliausias būdas pagerinti sveikatos apsaugos
rezultatus pacientų atžvilgiu.
Mums, Tarptautiniam
pacientų organizacijų aljansui, į pacientą orientuotos sveikatos
priežiūros esmė yra tai, kad sveikatos priežiūros sistema būtų
skirta ir įgyvendinama tam, kad tenkintų sveikatos priežiūros
poreikius ir pacientų pirmenybę tokiu būdu, jog sveikatos priežiūra
būtų tinkama ir rentabili.
Skatinant didesnę pacientų atsakomybę ir optimalią praktiką, į
pacientą orientuota sveikatos priežiūra lemia geresnius sveikatos
rezultatus, gyvenimo kokybę ir optimalią investicijų į sveikatos
priežiūrą kainą.
Pacientų, šeimų ir
slaugytojų prioritetai skiriasi kiekvienoje šalyje ir kiekvienoje
susirgimų grupėje, tačiau šioje įvairovėje yra ir keletas
bendrų prioritetų. Siekiant sukurti į pacientą orientuotą sveikatos
priežiūros sistemą, mūsų manymu, ji turi būti pagrįsta šiais
Penkiais principais:
1.
Pagarba –
Pacientai ir slaugytojai turi pagrindinę teisę į sveikatos
priežiūrą, kuri būtų orientuota į pacientus ir gerbtų jų unikalius
poreikius, pirmenybę, vertybes, jų savarankiškumą ir
nepriklausomybę.
2.
Pasirinkimas ir įgaliojimų suteikimas
– Pacientai, atsižvelgiant į jų galimybių lygį ir pirmenybę, turi
teisę ir pareigą kaip partneriai dalyvauti priimant sveikatos
priežiūros sprendimus, turinčius poveikį jų gyvenimui. Tam reikia
reakcingo, tinkamas gydymo alternatyvas ir pacientų poreikius
atitinkančio valdymo pasirinkimą užtikrinančio sveikatos paslaugų
teikimo, bei pacientų ir slaugytojų skatinimo ir paramos,
nukreipiant ir valdant priežiūrą taip, kad būtų pasiekta kaip
įmanoma geriausia gyvenimo kokybė. Pacientų organizacijos privalo
turėti įgaliojimus atlikti svarbų vadovaujantį vaidmenį, padedant
pacientams ir jų šeimoms naudotis savo teise į kompetentingą,
žinojimu pagrįstą sveikatos priežiūros pasirinkimą.
3.
Pacientų dalyvavimas sveikatos politikoje –
Pacientai ir pacientų
organizacijos, reikšmingai ir pagrįstai dalyvaudamos priimant visų
pakopų sprendimus ir klausimus, yra vertos dalytis pareiga formuoti
sveikatos priežiūros politiką, siekiant užtikrinti, kad sprendimai
būtų priimti tokie, jog pacientas būtų centre. Tai neturėtų
apsiriboti vien sveikatos priežiūros politika, bet ir apimti,
pavyzdžiui, socialinę politiką, kuri galiausiai turės įtakos
pacientų gyvenimams. Žr. TPOA Politikos pareiškimą adresu:
www.patientsorganizations.org/involvement.
4.
Prieinamumas ir parama –
Pacientai privalo turėti
galimybę naudotis sveikatos priežiūros paslaugomis, reikalingomis
atsižvelgiant į jų būklę. Tai apima galimybę naudotis saugiomis,
kokybiškomis ir tinkamomis paslaugomis, gydymu, prevencine
priežiūros ir sveikatinimo veikla. Reikėtų pasirengti užtikrinti,
kad visi pacientai galėtų naudotis reikiamomis paslaugomis,
nepriklausomai nuo jų būklės ar socialinio ekonominio statuso.
Norint, kad pacientai pasiektų kaip įmanoma geriausią gyvenimo
kokybę, sveikatos priežiūra privalo tenkinti pacientų emocinius
reikalavimus ir apsvarstyti tokius su sveikata nesusijusius
veiksnius kaip švietimas, užimtumas ir šeimos klausimai, darantys
poveikį jų požiūriui į sveikatos priežiūros alternatyvas ir valdymą.
5.
Informacija –
Tiksli, aktuali ir išsami
informacija yra būtina, siekiant sudaryti pacientams ir slaugytojams
galimybę priimti žinojimu pagrįstus, kompetentingus sprendimus dėl
sveikatos priežiūros procedūrų ir tolesnio gyvenimo su jų liga ar
būkle. Informacija turi būti pateikiama atitinkamo formato,
laikantis sveikatos raštingumo principų, atsižvelgiant į individo
būklę, kalbą, amžių, supratimą, gebėjimus ir kultūrą. Žr. TPOA
Politikos pareiškimą adresu:
www.patientsorganizations.org/healthliteracy.
Norėdamas
užtikrinti visų lygių į pacientą orientuotą sveikatos priežiūrą
visose bendruomenėse, Tarptautinis pacientų organizacijų aljansas
kreipiasi dėl paramos ir bendradarbiavimo į politikus, sveikatos
specialistus, paslaugų tiekėjus ir su sveikata susijusių ūkio šakų
atstovus, kad jie palaikytų šiuos Penkis principus ir padarytų juos
savo politikos bei praktinės veiklos centru. Mes kviečiame visus
dalininkus pasirūpinti būtinomis struktūromis, ištekliais ir mokymu,
siekiant užtikrinti, kad visi laikytųsi šioje Deklaracijoje
išdėstytų principų.
© 2006 TPOA. Visos teisės
saugomos. Šią strategiją TPOA priėmė 2006 m. vasarį po narių
pasitarimo ir sutikus Administracinei tarybai. Išsamesnę informaciją
apie į pacientą orientuotą sveikatos priežiūrą, įskaitant jos
poveikio įrodymus ir įgyvendinimo kliūtis, galima rasti TPOA
leidinyje “What is Patient-Centred Healthcare?: A Review of
Definitions and Principles (IAPO, 2005)” adresu
www.patientsorganizations.org/pchreview. Kreipkitės į TPOA
adresu
info@patientsorganizations.org .
|