PACIENTŲ TEISĖS
Gydytojo ir paciento santykius reglamentuoja
·
Europos Žmogaus teisių ir pagrindinių laisvių
apsaugos konvencija
·
Lietuvos Respublikos Konstitucija
·
Lietuvos Respublikos Civilinis kodeksas (Šeštoji
knyga)
·
Žmogaus teisių ir biomedicinos konvencija
·
Lietuvos Respublikos pacientų teisių ir žalos
sveikatai atlyginimo įstatymas
·
Sveikatos sistemos įstatymas
·
Sveikatos apsaugos ministro įsakymas ,,Dėl asmens
sveikatos paslapties kriterijų patvirtinimo” (1999 n. gruodžio 16 d.
Nr.552)
·
Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymas
·
Profesinės medicinos darbuotojų etikos normos (Hipokrato
priesaika)
Kiti
teisės aktai
-
Lietuvos Respublikos biomedicininių tyrimų
etikos įstatymas
-
Lietuvos Respublikos žmogaus audinių, ląstelių
ir organų donorystės ir transplantacijos įstatymas
-
Lietuvos Respublikos psichikos sveikatos
įstatymas
-
Lietuvos Respublikos žmogaus mirties nustatymo
ir kritinių būklių įstatymas
Pacientų teisės Lietuvoje
Nuo
2005 m. sausio mėn. įsigaliojo nauja Lietuvos Respublikos
pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymo
redakcija.
Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymas
garantuoja:
teisę į kokybišką sveikatos priežiūrą,
teisę į prieinamą sveikatos priežiūrą,
teisę rinktis gydytoją, slaugos darbuotoją, sveikatos priežiūros
įstaigą, diagnostikos bei gydymo metodikas,
teisę į informaciją,
teisę nežinoti su sveikata ar gydymu susijusios informacijos,
teisę atsisakyti dalyvauti mokymo procesuose, moksliniuose
ir
medicinos bandymuose,
teisę atsisakyti gydymo,
teisę skųstis,
teisę į privataus gyvenimo neliečiamumą,
teisę į žalos sveikatai atlyginimą.
Lietuvos Respublikos pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo
įstatymo
principai nurodo ir detalizuoja šias pagrindines teises:
Žmogaus teisės
-
Asmens gyvybės ir sveikatos gynimas
-
Kitų asmenų (aplinkinių) gyvybės ir sveikatos
gynimas
-
Asmens privataus gyvenimo neliečiamumo apsauga
(taip pat ir po mirties)
-
Paciento interesai ir gerovė svarbesni už
visuomenės ir už mokslo interesus
-
Nepilnamečio asmens interesai aukštesni už jo
tėvų valdžios principus
Paciento teisių principai
Informuoto sutikimo gydytis principas
Pasirinkimo laisvė (gydymo įstaiga, gydytojas, metodas, atstovas,
žinojimas)
Sąmoninga atsakomybė už save ir savo sveikatą
Negalinčio pilnai išreikšti savo valios paciento kuo didesnis
dalyvavimas visais įstatymo numatytais atvejais
Gydytojo teisių principai
Pasitikėjimas ir lojalumas pacientui
Profesionalo atsakomybė, sąžiningas paslaugų teikimas
Gydytojo ir konsiliumo teisė vertinti paciento interesus
Protingumo kriterijaus taikymas
Įstatymas negali reikalauti to, kas neįmanoma
Atsakomybės principai
Silpnesnės teisinio santykio pusės gynimas
Realios atsakomybės už padarytą žalą ir realių galimybių žalos
atlyginimo išreikalavimas
Žalos paciento atlyginimas tik esant įstaigos kaltei
Neturtinės žalos atlyginimas
Už pacientų teises
atsakingos institucijos
LR sveikatos apsaugos ministerija (SAM)
2004 m. gruodžio 8 d. LR sveikatos apsaugos ministro įsakymu Nr.
V-874 sudaryta Pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo
komisija. Jos pirmininko pavaduotoja
Nerija
Stasiulienė
SAM Teisės skyrius
Tel. (8 5) 266 14 26
nerija.stasiuliene@sam.lt
Pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo komisijos sekretorė
Gintarė Gavelytė
(tel. (8 5) 2 66 14 27,
gintare.gavelyte@sam.lt)
Valstybinė medicininio audito inspekcija prie SAM
Direktorė Ramunė Navickienė
Tel. (8 5) 216 99 17
Faks. (8 5) 216 99 34
VMAI@takas.lt
Šiltnamių g.29, Vilnius
Lietuvos
bioetikos komitetas
Pirmininkas Eugenijus Gefenas
Tel. (8 5) 212 45 65
Faks. (8 5) 212 45 65
Lbek@sam.lt
Vilniaus g. 33, Vilnius
Dėl sveikatai
padarytos žalos atlyginimo pacientai gali kreiptis į komisiją
Pacientų
sveikatai padarytos žalos nustatymo komisija yra ikiteisminė
institucija, nagrinėjanti ginčus dėl pacientams padarytos žalos
atlyginimo, išskyrus ginčus, kylančius iš civilinės atsakomybės
draudimo santykių. Pirmiausia pacientas (jo atstovas) ar kiti
suinteresuoti asmenys dėl žalos atlyginimo turi raštu kreiptis į
sveikatos priežiūros įstaigos, kurioje jam buvo padaryta žala,
vadovą. Gavęs sveikatos priežiūros įstaigos vadovo atsakymą
(privaloma raštu atsakyti per 5 dienas), pacientas (jo atstovas) ar
kiti suinteresuoti asmenys, nesutikdami su gautu atsakymu, gali
kreiptis į Pacientų sveikatai padarytos žalos atlyginimo komisiją,
prie pareiškimo būtinai pridėdami gautą sveikatos priežiūros
įstaigos vadovo atsakymą.
Komisija, priimdama sprendimą, atsižvelgia į Valstybinės
medicininio audito inspekcijos ir kitų sveikatos priežiūros įstaigas
kontroliuojančių institucijų bei ekspertų išvadas, taip pat į kitas
reikšmingas aplinkybes. Pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo
komisija turi teisę gauti visą reikiamą informaciją ir dokumentus,
būtinus sprendimui priimti. Pagal naują ministro įsakymą į komisijos
posėdžius kviečiami gydytojai, kurių netinkamai suteiktomis
sveikatos priežiūros paslaugomis skundžiasi pacientas.
Vadovaujantis Pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo
įstatymu, paciento, jo atstovo ar kitų suinteresuotų asmenų
pareiškimai Pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo komisijoje
turi būti išnagrinėti ir sprendimas priimamas ne vėliau kaip per du
mėnesius nuo pareiškimų pateikimo dienos. Pacientų sveikatai
padarytos žalos nustatymo komisijos sprendimai sveikatos priežiūros
įstaigoms yra privalomi.
Pacientas (jo atstovas), kitas suinteresuotas asmuo ar sveikatos
priežiūros įstaiga per 30 dienų nuo sprendimo priėmimo dienos, o
sprendimo priėmimo metu nedalyvavę asmenys – per 30 dienų nuo tos
dienos, kai jie sužinojo apie sprendimą, turi teisę įstatymų
nustatyta tvarka kreiptis su ieškiniu į teismą ginčydami Pacientų
sveikatai padarytos žalos nustatymo komisijos sprendimą.
Pacientų
sveikatai padarytos žalos nustatymo komisija yra sudaryta ketveriems
metams iš septynių žmonių, turinčių medicininį, teisinį arba kitą
universitetinį aukštąjį išsilavinimą. Komisijos kompetencijai
priskirti pacientams padarytos žalos atlyginimo atvejai, kai žala
buvo padaryta po 2005 m. sausio 1 d.
Išsamesnė informacija:
Pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo komisijos
sekretoriatas: tel. (8 5) 266 14 25; Komisijos pirmininkas Jonas
Kairys: tel. (8 5) 246 81 65, Komisijos pirmininko pavaduotoja
Nerija Stasiulienė: tel. (8 5) 266 14 26.
SAM ryšių su visuomene skyrius
lina.jakucioniene@sam.lt
(8 5) 2 66 14 13,
www.sam.lt |